Annonce

Debatforum

Stoppet - godt på vej


Topic Meddelelse fra "den anden side"
Author: slettet24005 11-08-2016 13:57:03

Har nu været røgfri i over et år og kan derfor meddele: LIVET ER MEGET BEDRE UDEN CIGARETTER.... og det havde jeg ALDRIG troet inden jeg stoppede.
Jeg var nemlig rigtig glad for at ryge - bort set fra at jeg blev mere og mere bange for at blive syg af cigaretterne. Jeg STOR-HYGGEDE mig med mine 20-25 cigaretter om dagen. Slappede af og forkælede mig selv med dem.

Pludselig en morgen, efter en aften med total kæderygning, besluttede jeg mig. Jeg stopper nu.

Det var ikke så let den første tid at finde på noget andet at lave end at ryge. Hvordan slapper jeg af uden røg, hvordan belønner jeg mig selv uden røg, hvordan "puster jeg ud" uden røg osv. osv.

Langsomt lærte jeg nye rutiner og jeg savner stadig alt den gode afslapning jeg fik vha cigaretterne. MEN...... det er for intet at regne mod hvor lettet jeg er over ikke at pådrage min krop alle de giftstoffer hver dag. Jeg vidste god, mens jeg røg, at jeg var bange for at blive syg. Men det er først her et år efter jeg er stoppet , jeg virkelig kan se hvor meget denne sorte sky af dårlig samvittighed og bekymring, i virkelighed stjal store dele af min livsglæde.

Resulatet på bundlinjen er ren, uforfalsket glæde over et liv uden røg, en opsparring der vokser, en krop med langt mere energi og friskhed og et humør der er markant bedre.

Hermed givet videre: KÆMP.... det er ikke det sjoveste i starten, men på "den anden side" venter et nyt og bedre liv - også selv om du måske ikke kan forestille dig det!!!
Kærlige skub og hilsener herfra.


Topic Wauw tal -har du tips til nye ritualer?
Author: Tidligere medlem 13-08-2016 21:12:31

TaK ..fir et fedt indlæg. Vi ved dét jo godt at dét er dét der venter men som du skriver er dét svært at forestille sig. Selv er jeg lige stoppet men har Været undervejs længe-og keder stadig efter de der nye ritualer.. kunne Være så dejligt med et par tips -hvad Gør du dels nu for at 'puste ud,?


Topic hahahahahhahahaahhah
Author: slettet25057 25-01-2017 12:01:01

hej alle sammen startede på 40 smøg og er desværre på 43 nu


Topic Tips
Author: slettet24005 15-08-2016 21:00:16

Dejligt hvis du kunne bruge mit lille indlæg. Du spørger til tips og min "slappe-af" historik er nogenlunde som følger.
De første 2-3 uger holdt jeg mig beskæftiget med rengøring (aldrig har vores hjem været så rent). Madlavning (fryseren bugnede af alverdens retter til hårde tider.) Tøjvask (for én gang skyld stod jeg nærmest og trippede når vaskemaskinen var færdig) osv osv. Det var ærlig talt ikke særligt sjovt, for jeg var egentlig overbevist om at mit fremtidige liv ville bestå af én stor gang jagen rundt - for nu var der jo ikke længere mulighed for at sidde ned og nyde, tænke, slappe af osv.
Hver aften (aftenerne var der hvor jeg før hyggede mig mest med cigaretterne) gik jeg en meget lang tur. Faktisk så den tog det meste af aftenen og så gik jeg tidligt i seng.
Indimellem brugte jeg meget tid på at Google lungekræft, KOL, "hvad sker sker når du ryger" "Hvad sker der når du IKKE ryger" osv osv.
Efter de 3 første uger oplevede jeg at jeg godt kunne sidde ned og slappe af - jeg havde bare brug for noget i hånden, og det blev mon kaffe-kop.

Mit bedste tip og det der har været min største hjælp, var beslutningen om IKKE AT DISKUTERER BESLUTNINGEN MED MIG SELV. Så hver gang tanken "så meget røg jeg jo heller ikke" "Nu har jeg jo bevist at jeg kan styrre det" "Jeg kunne jo også begynde at ryge - altså bare i weekenderne" osv osv... ja så trykkede jeg simpelthen på en mental DELET-knap. Jeg VILLE ikke diskuterer med mig selv. Og af én eller anden grund lykkes det for mig at undgå disse diskutioner.

I statern købte jeg også langt mere nyt tøj til mig selv. Jeg er helt sikker på at de penge jeg sparrede på røg slet ikke slog til i de første måneders tøjbuget. Men skit pyt med det.... det var en fantastisk følelse ....

Det var lige lidt om den første tid. Jeg kan mærke når jeg kommer igang med at skrive at jeg har meget på hjerte, som jeg har sådan en lyst til at dele - fordi det er så fedt "på den anden side". Så bare spørg løs. Knus og god aften derude.



Topic Tusind takker
Author: Tidligere medlem 25-08-2016 18:35:08

Hej igen-tak for historien og i inspirationen er godt nok flot klaret -bliv endelig ved med at skrive☺


Topic Besked fra den anden side
Author: Tidligere medlem 12-08-2016 09:00:04

Hej Berit. Tusind tak for et dejligt og klogt skriv. Jeg kan genkende meget af det du skriver - selvom jeg stadig mangler fem måneder i at nå over på din side. Men jeg tror mere og mere på, at jeg klarer den, nu hvor jeg er kommet så langt - og så læser dit fine indlæg. Tak for det. Hope